martes, 13 de mayo de 2025
Resenya del article: " El uso de las tecnologías emergentes en la práctica educativa" de Beatriz F. Núñez Angulo i Rosa Mª Santamaría Conde.
En els últims anys, les tecnologies emergents com la Realitat Virtual (RV), la
Realitat Augmentada (RA), la Realitat Mixta (RM), el Lector Immersiu (LI) i la
Intel·ligència Artificial (IA) han començat a integrar-se en l'àmbit educatiu,
tot i que la seua implementació encara no és generalitzada. Aquestes eines
permeten crear entorns d'aprenentatge més inclusius i personalitzats,
especialment beneficiosos per a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
En particular, el Lector Immersiu, accessible a través d'Office 365, destaca per
la seua versatilitat i accessibilitat, sent una eina rellevant en el procés
d'ensenyament-aprenentatge (Nuñez Angulo & Santamaría Conde, 2024). La
incorporació d'aquestes tecnologies s'emmarca dins dels esforços promoguts per
organismes internacionals, com la Comissió Europea, i projectes com Ra4AL i
ICT4IAL, que busquen desenvolupar entorns educatius accessibles basats en TIC. A
més, es fa èmfasi en la necessitat de formació contínua per al professorat en
l'ús d'aquestes tecnologies, ja que la seua implementació efectiva depèn de la
seua capacitació (Nuñez Angulo & Santamaría Conde, 2024). A nivell normatiu, es
subratlla el compromís amb l'equitat i la inclusió educativa, tal com reflecteix
la LOMLOE, que posa èmfasi en l'atenció a l'alumnat amb necessitats específiques
i en el reforçament de la lectoescriptura. En aquest sentit, la tecnologia ha de
ser entesa com un recurs complementari a les metodologies tradicionals,
recolzant l'aprenentatge sense substituir altres formes pedagògiques (Nuñez
Angulo & Santamaría Conde, 2024). Els resultats d'un estudi pilot realitzat amb
64 docents a Burgos, que avalua l'ús d'aquestes tecnologies emergents a l'aula,
revelen una clara disposició del professorat a integrar aquestes eines en la
seua pràctica educativa. No obstant això, l'estudi també mostra que, tot i que
molts docents reconeixen el potencial d'aquestes tecnologies, la seua aplicació
a l'aula segueix sent limitada, principalment a causa de la falta de recursos,
infraestructures i formació específica (Nuñez Angulo & Santamaría Conde,
2024).
Com a futura docent i amb la menció en TIC que estic realitzant, aquest
enfocament és fonamental per al desenvolupament de la meua pràctica
professional. Integrar les tecnologies emergents a l'aula pot ser una eina
potent per millorar la inclusió educativa i afavorir l'aprenentatge
personalitzat, tal com s'indica en l'article, on es destaca la importància de la
formació contínua del professorat i la necessitat d'adaptar-se a les noves
metodologies per tal d'oferir una educació de qualitat per a tot l'alumnat. A
més, com a futura mestra, és essencial reconèixer que les TIC no substitueixen
les metodologies tradicionals, sinó que complementen l'ensenyament i ajuden a
enriquir el procés d'aprenentatge.
DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2024-829
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
Resenya del article: " El uso de las tecnologías emergentes en la práctica educativa" de Beatriz F. Núñez Angulo i Rosa Mª Santamaría Conde.
En els últims anys, les tecnologies emergents com la Realitat Virtual (RV), la Realitat Augmentada (RA), la Realitat Mixta (RM), el Lector I...
-
En els últims anys, les tecnologies emergents com la Realitat Virtual (RV), la Realitat Augmentada (RA), la Realitat Mixta (RM), el Lector I...
-
Programari
-
Este fragment de 'Els Simpson' mostra una situació en què els estudiants estan absorts en els seus telèfons mòbils, ignorant la seua...
No hay comentarios:
Publicar un comentario